Så var det dags för årets sista utställning. Stora Stockholm (vi som varit med ett tag håller kvar vid detta smeknamn på utställningen, även om den numer officiellt heter Stockholm Hundmässa) är inte bara årsavslutning, utan även årets höjdpunkt. I år var domaren från Argentina och hette Gerardo Paolucci. Han hade bra hand med hundarna och var trevlig, men strösslade inte med Excellent och CK. Det var 20 anmälda chow chow, varav 19 var på plats. Av dessa var det 15 som fick Excellent och av dessa fick 9 CK.
Jag ställde ut Bucky i juniorklass och där var det ytterligare en korthårig hane med. Bucky uppförde sig bra och fick ett Excellent. Då även den andra hanen fick det så blev det konkurrens där Bucky vann och till min glädje blev det även ett CK. Detta innebar även att han vann sitt första CACIB-J. I och med vinsten i klassen så fick han även titeln SE JV-25 (svensk juniorvinnare 2025).
I bästa hanhundsklassen var det fem hanar som tävlade och till min glädje satte domaren Bucky på en andra plats! Då vinnande hanen redan var svensk champion, så fick Bucky certet!
Då vinnande juniortik inte fick CK, så blev Bucky bästa junior i rasen, men jag valde bort att gå in i finalringen för tävlan om BIS-junior. Bucky var nu ganska trött och ofokuserad och med en fem timmars bilresa hem så valde jag istället att få åka hem lite tidigare.
Även Xilla var anmäld. I tikarnas veteranklass var det två korthåriga tikar anmälda – nakna Xilla och en fullpälsad yngre tik. Xilla var på ett strålande humör och njöt verkligen av att få gå in i ringen med matte. Hon satte inte en tass fel och fick en superfin kritik, dock med avslutningen att hon inte är i utställningskondition i pälsen. Det är svårt att argumentera emot det, så det fick räcka med ett Excellent men utan CK.


