I år firar Chow Chow Ringen 50-årsjubileum och jubileumsutställningen hölls i uppländska Gimo med Alexandra Palaghie-Jors från Rumänien som domare. Jag hade anmält tre hundar, varav Xilla var gratis då hon var över 10 år. Det var 53 anmälda chow chow.
Kvällen innan utställningen höll klubben en jubileumsmiddag där jag blivit tillfrågad om att hålla ett litet föredrag om gamla svenska chow chow. Som den passionerade rasnörd jag är så tackade jag ja och även om jag hade en del material redan så åkte jag i augusti ner till SKKs lokaler och tillbringade några timmar i deras bibliotek med att leta reda på mer intressant info. Jag fick även möjlighet att få bilder skickade till mig från SKKs bildarkiv, vilket var toppen!! Jag satte sedan ihop ett bildspel som jag pratade till vid middagen. Jag tror att det var uppskattat.
Söndagen kom och först ut av mina hundar var Bucky, som blev ensam i juniorklassen då hans bror lämnat walk-over (eller rättare sagt så kunde hans ägare inte vara med). Bucky fick en jättefin kritik, men då han har en felställd tand (som inte alltid uppmärksammas av domare, men som uppmärksammades av denna domare) så blev det endast ett Good i kvalitet. Jag visste om detta fel och har inga åsikter om prissättningen, då ju domaren faktiskt såg felet. Ingen hund är perfekt och jag ser inte speciellt allvarligt på detta fel, då han har så mycket annat som är bra.
Pinglan gick in med mig i änden av kopplet i öppen klass bland tikarna. Här var det fyra tikar som tävlade och till min glädje vann Pinglan klassen med CK.
Veteranklass tikar skulle ha haft fyra deltagare, men det blev bara Xilla som kom till start. Hon var på ett strålande humör och med hjälp av köttbullar så visade hon gärna upp sig så mycket hon kunde. Hon vann klassen med CK och skulle nu in och tävla i bästa tikklass. Då även Pinglan skulle in så fick Oskar ta Xilla och jag tog Pinglan. Det var en stor klass där endast fyra skulle placeras, så Pinglan blev en av de som tackades av. Xilla var dock kvar, så jag tog över henne, medan Oskar tog med sig Pinglan ut ur ringen. Något varv till i ringen och domaren satte upp Xilla som vinnare! Nu skulle vi tävla mot bästa hane som var Charlotte Nørskovs fina fawnfärgade långhår Nörskov's Quick Silver.
Xilla vinner bästa tikklassen. Bakom henne ses tvåan Ch Commitment's Playin' With Fire, trean Ch Chowhill's Believer samt fyran Peer Gynt's Multe Miss Beautiful. Foto: Sara Axelsson.
Innan BIR och BIM så skulle jag och Xilla in och tävla om Bästa veteran mot Eva Kovacs långhårshane Ch Sitze-Gou's Evan. Det blev Xilla som vann.
Så var det dags för dagens höjdpunkt, då årets Klubbmästare skulle utses. En riktig landskamp mellan Sverige och Danmark! Xilla satte inte en fot fel och till min stora glädje och förvåning så räckte domaren över den enorma BIS-rosetten till mig!! Min Xilla-hund blev BIR/BISS på rasklubbens 50-årsjubileumsutställning! Inte illa för en nästan 11-årig hund! Men Xilla bär sin ålder med heder och visar ingenting av sin ålder i ringen.
Här kan ni se ett Youtube-klipp på Xilla och mig.




